سرمایه گذاری جدید برای ساخت سلول های اینکپسوله ی جزایر بمنظور کاهش واکنش های ایمنی

 6آوریل 2018- شرکت تولید کننده انسولین، الی لیلی، برای انجام پروژه ای با هدف بازگرداندن توانایی تولید انسولین به بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بدون ایجاد واکنش ایمنی، سرمایه گذاری کرده است.
فرایند اینکپسولیشن سلول های جزایر، امکان انتقال صدها هزار سلول تولید کننده ی انسولین را به بیماران فراهم می کند، اما معمولا داروهایی قوی برای سرکوب واکنشهای ایمنی نیز مورد نیاز است.
این سرمایه گذاری جدید با هدف توسعه ی درمان هایی با استفاده از سلول های جزایر کپسوله شده برای درمان دیابت نوع 1، بدون نیاز به سرکوب سیستم ایمنی بدن صورت گرفته است.
شرکت Eli Lilly تقریبا 500 میلیون دلار (357 میلیون پوند) را به شرکتزیست فناوری آمریکایی Sigilon Therapeutics  اختصاص داده است تا از توسعه این تکنولوژی جدید حمایت کند.
شركتSigilon Therapeutics محصولاتی را كه حاوی سلولهای بنیادی پرتوان القایی(induced pluripotent stem cells) هستند و به عنوان سلول های اصلی(Master) شناخته می شوند، توسعه می دهد و سپس آنها را مهندسی کرده و به سلول های بتای پانكراس تبدیل می کند و با استفاده از فن آوریAfibromer  خود، آنها را در کپسولهایی قرار می دهد تا از واکنش ایمنی بدن بیمار در امان بمانند.
هر دو شرکت گفته اند: هدف این محصولات بازگرداندن توانایی تولید انسولین در طول دوره های پایدار، بدون تحریک و ایجاد یک واکنش ایمنی خواهد بود.
اگر این رویکرد موفقیت آمیز باشد، می تواند برای بهبود پیوند سلول های جزایر اینکپسوله در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بکار گرفته شود زیرا دیگر نیازی به استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی نیست که خطری را برای بیماران بهمراه داشته باشد.
معاون ارشد توسعه ی کلینیکی و محصولات شرکت الی لیلی، Daniel Skovronsky و رییس آینده ی آزمایشگاه های تحقیقاتیاین شرکت، گفت: ما هیجان زده هستیم که برای همکاری با شرکتSigilon سرمایه گذاری نموده ایم زیرا آنها در حال تلاش برای توسعه ی درمانهای سلولی اینکپسوله ای هستند که یک تکنولوژی تحول آفرین محسوب می شود و می تواند منجر به پیشرفتهای بالینی معنی داری برای بیماری های مزمنی مانند دیابت نوع 1 گردد.
پرفسور Paul Wotton، مدیر اجرایی Sigilon Therapeutics، افزود: این تکنولوژی وعده ایجاد کارخانه های سلولی آلوژنیک پیشرفته را برای پیوند به بیماران بدون نیاز به سرکوب ایمنی می دهد.
روش مهندسی سلولی و پلتفرم مبتنی بر سیستم تحویل سلولهای ما ممکن است ما را قادر به برنامه ریزی و کنترل تحویل پویای پروتئینها برای درمان درازمدت بیماری های ناتوان کننده کند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/apr/new-islet-cell-encapsulation-venture-announced-to-reduce-immune-reaction-98485003.html